Polityka ochrony dzieci w organizacji pozarządowej w FUNDACJI WYDŻWIĘK
Katowice, 1 października 2024
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i współpracowników organizacji pozarządowej jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik i współpracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik i współpracownik organizacji, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej organizacji oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1
- Pracownikiem organizacji jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia oraz stażyści, wolontariusze, praktykanci. Personel projektu przed rozpoczęciem pracy przechodzi instruktaż w zakresie Standardów Ochrony Dzieci i Polityki Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem przez wyznaczoną przez Zarząd Fundacji osobę, która jest odpowiedzialna za stosowanie Polityki w Fundacji. Omówienie zasad jest potwierdzone pisemnie przez pracownika.
- Zarządem organizacji jest osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej organizacji zgodnie w obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach organizacji.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia, która korzysta z oferty Fundacji Wydźwięk.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu
o dziecku w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/opiekun prawny). Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę, co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Gdy brak jest porozumienia między opiekunami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny. - Krzywdzenie dziecka – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, a także zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie przez opiekunów. Krzywdzeniem jest:
- Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
- Przemoc psychiczna/emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
- Wykorzystywanie seksualne – to angażowanie dziecka (do 15 roku życia) w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, nastolatka, dziecko. Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
- Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
- Osobą odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest wyznaczony członek Zarządu Fundacji, sprawujący nadzór nad jej realizacją.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka. Dane osobowe dziecka i jego dokumentacja jest przechowywana do 1 roku po zakończeniu udziału dziecka w zajęciach w szafie pancernej, do której mają dostęp pracownicy upoważnieni do przetwarzania danych osobowych dzieci. Po tym czasie dokumentacja jest komisyjnie niszczona.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2
- Pracownicy Fundacji posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują przede wszystkim działania w oparciu o niniejszą Politykę, a także odbywają rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka.
- Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik do niniejszej Polityki.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3
- W przypadku uzyskania przez pracownika Fundacji informacji, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek przekazania informacji o podejrzeniu krzywdzenia osobie odpowiedzialnej za politykę krzywdzenia dzieci, który sporządza notatkę służbową, w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1) w dniu uzyskania informacji.
- Osoba odpowiedzialna za politykę krzywdzenia dzieci w ciągu 7 dni od sporządzenia notatki wzywa rodziców (opiekunów) dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o tym fakcie.
- W ciągu 7 dni od spotkania z opiekunami, osoba odpowiedzialna za politykę krzywdzenia dzieci oraz inni członkowie Zarządu na podstawie analizy zgromadzonej dokumentacji i bieżących informacji wspólnie sporządzają plan pomocy dziecku, który uwzględnia opis wsparcia, jakie Fundacja może zaoferować dziecku przy współpracy z innymi instytucjami. Opracowują również informację o możliwości uzyskania pomocy dla opiekunów niekrzywdzących, w tym przedstawiają listę kontaktów do instytucji pomocowych. (zał. Nr 2)
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka pracownicy monitorują sytuację rodzinną poprzez regularne spotkania lub rozmowy z opiekunem i obserwację zachowania dziecka. W przypadku braku efektów pracownik modyfikuje plan pomocy dziecku i przedkłada go do akceptacji Zarządowi Fundacji.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka pracownicy Fundacji kontaktują się również ze szkołą, kuratorem, pracownikiem socjalnym MOPS-u, asystentem rodziny (w zależności od sytuacji prawnej rodziny), informując o zaistniałej sytuacji.
- W przypadku, gdy pracownicy Fundacji podejrzewają, że zagrożone jest dobro dziecka, mają obowiązek zawiadomić pisemnie Sąd Rodzinny, właściwy dla miejsca zamieszkania dziecka.
§ 4
- W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia dziecka, pracownicy Fundacji (którzy pracują z dzieckiem w momencie zaistnienia sytuacji) są zobowiązani do wezwania policji. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1). Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, pracownicy Fundacji powiadamiają policję lub prokuraturę, właściwe ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji (zał. Nr 1). Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.
§ 5
- Kartę interwencji załącza się do dokumentacji dziecka.
- Wszyscy pracownicy Fundacji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane zgodnie z prawem uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 6
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rodzica/opiekuna prawnego.
- W sytuacji, gdy rodzic przychodzi po dziecko pod wpływem alkoholu obowiązują następujące zasady:
- dziecko nie zostaje przekazane nietrzeźwemu opiekunowi,
- pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem może wydać dziecko wyłącznie trzeźwemu rodzicowi lub trzeźwej osobie dorosłej pisemnie upoważnionej przez rodzica/opiekuna prawnego do odbioru dziecka,
- Jeżeli nie ma osoby trzeźwej, która przyjdzie po dziecko, pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem (w miarę możliwości w obecności dwóch osób) powiadamia telefonicznie o zaistniałej sytuacji policję,
- Pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem czeka z dzieckiem do czasu przyjazdu funkcjonariusza policji.
- W przypadku podejrzenia problemu alkoholowego w rodzinie osoby uczestniczącej w zajęciach pracownicy Fundacji podejmują następujące działania:
- Pracownik Fundacji wzywa rodzica/opiekuna prawnego na rozmowę informując o podejrzeniu występowania problemu alkoholowego, rozmowa wspierająca i motywująca do podjęcia działań,
- pedagog lub psycholog proponuje rodzicowi wizyty w specjalistycznej placówce dla osób z problemem alkoholowym (w sytuacji potwierdzenia problemu),
- w sytuacji, kiedy w rodzinie jest nadzór kuratora, opieka asystenta rodziny lub pracownika MOPS-u – pracownik Fundacji informuje go o zaistniałej sytuacji,
- w przypadku braku poprawy sytuacji (rodzic nadal nadużywa alkoholu lub nie wywiązuje się z ustaleń), Zarząd Fundacji wnioskuje do sądu o wgląd w sytuację dziecka.
- W przypadku, gdy rodzic nie przychodzi po dziecko, nie odbiera telefonu, Fundacja podejmuje następujące działania:
- pracownicy Fundacji próbują skontaktować się z osobami pisemnie upoważnionymi przez rodziców/opiekunów prawnych do odebrania dziecka,
- jeśli nie ma kontaktu z żadną upoważnioną osobą do odebrania dziecka pracownik powiadania policję i czeka z dzieckiem na ich przyjazd,
- pracownicy Fundacji sporządzają notatkę z zaistniałej sytuacji, którą dołączają do dokumentacji dziecka.
- W przypadku, gdy rodzic nie zaspokaja podstawowych potrzeb dziecka (np. dziecko jest głodne, nieprzestrzeganie higieny osobistej, brak właściwej opieki zdrowotnej itp.), Fundacja podejmuje następujące działania:
- rozmowa członka Zarządu z rodzicem, znalezienie przyczyny zaniedbania i próba znalezienia wspólnie rozwiązania.,
- w razie potrzeby wsparcie materialne i/lub rzeczowe ze strony Fundacji,
- zaproponowanie zgłoszenia się do organizacji pomocowej np. MOPS,
- kontrolowanie postępów co dwa tygodnie poprzez obserwacje dziecka,
- jeśli do miesiąca czasu sytuacja nie zmieni się Zarząd Fundacji wystosowuje pismo do sądu o wgląd w sytuację dziecka.
- W przypadku, gdy pracownik Fundacji podejrzewa wykorzystanie seksualne dziecka lub inne przestępstwa na szkodę dziecka, Fundacja podejmuje następujące działania:
- konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników,
- konsultacja z innymi instytucjami opiekującym się dzieckiem (szkoła, inne),
- złożenie do prokuratury zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wyjaśnień na policji, sporządzenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka (w sytuacji, kiedy sprawcą jest ktoś z rodziny),
- sporządzenie notatki służbowej z zaistniałej sytuacji i dołączenie jej do dokumentacji dziecka.
- W sytuacji, gdy rodzic jest agresywny w stosunku do dziecka, Fundacja podejmuje następujące działania:
- Konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników do 7 dni po zgłoszeniu sytuacji,
- Konsultacja z innymi instytucjami, opiekującymi się dzieckiem (szkoła, kurator),
- W sytuacji potwierdzenia przemocy lub w sytuacji braku współpracy lub
w sytuacji braku zmiany zachowania: nawiązanie kontaktu z instytucjami realizującymi Niebieską Kartę, wniosek do sądu rodzinnego o wgląd
w sytuację dziecka, - Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych w § 3 niniejszego rozdziału.
§ 7
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony pracownika Fundacji
- Każda osoba, która uzyska informacje o sytuacji, gdy pracownik Fundacji podejmuje negatywne zachowania wobec dziecka ma obowiązek podjąć następujące działania:
- zgłasza Zarządowi Fundacji o zaistniałej sytuacji,
- Zarząd Fundacji przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzewanym o podejmowanie negatywnych zachowań wobec dziecka, ustala kontrakt zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, jakie zostaną podjęte w przypadku braku zmiany zachowania pracownika wynikające z Kodeksu Pracy lub innych aktów prawnych mających zastosowanie,
- równolegle wyznaczony członek Zarządu przeprowadza rozmowę z dzieckiem – ofiarą krzywdzenia ze strony pracownika oraz jego rodzicami/opiekunami informując o zaistniałej sytuacji a także ustala plan pomocy dziecku, z uwzględnieniem roli opiekunów w procesie wsparcia,
- w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika Fundacji każda osoba ma obowiązek powiadomić Zarząd Fundacji o zdarzeniu. Zarząd składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika oraz informuje tegoż pracownika o obowiązku złożenia takiego zawiadomienia. W momencie braku poprawy ze strony pracownika podejrzanego o popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka Zarząd podejmuje wobec niego działania wynikające z Kodeksu Pracy lub innych aktów prawnych mających zastosowanie.
§ 8
Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka podczas zajęć w Fundacji przez rówieśników, osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka zgłasza problem do osoby prowadzącej zajęcia.
- Pracownicy Fundacji przeprowadzają dokładną rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem oraz osobą oskarżoną o krzywdzenie.
- Po przeprowadzeniu takich rozmów osoba prowadząca zajęcia i wyznaczony członek Zarządu, opracowują plan pomocy dziecku – ofierze, dziecku- sprawcy, aby wyeliminować zachowania niepożądane.
- Plan pomocowy powinien być przedstawiony i szczegółowo omówiony z zainteresowanymi czyli dziećmi (ofiarą i sprawcą) oraz ich rodzicami.
- Interwencja następuje w możliwie jak najszybszym czasie, nie później niż 3 dni od zdarzenia. Osoba prowadząca zajęcia sporządza notatkę służbową w formie karty interwencji (zał. Nr 1).
- W trakcie wdrażania planu pomocy dziecka – ofiary i dziecka-sprawcy zostaje także przeprowadzona pogadanka dotycząca przemocy i radzenia sobie z przemocą w grupie.
- Po zrealizowaniu planu pomocy następuje analiza zachowania i sytuacji dziecka-ofiary i dziecka – sprawcy. Jeśli sytuacja nie poprawiła się i dziecko sprawca nadal stosuje przemoc wyznaczony członek Zarządu wysyła pismo do sądu rodzinnego z prośbą o wgląd w sytuację dziecka i rodziny.
- W razie konieczności plan pomocy jest weryfikowany i dostosowany do nowej sytuacji dziecka.
- W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w przedziale wiekowym od 13 lat włącznie do 17 lat włącznie, obok wyżej opisanej procedury, osoba prowadząca zajęcia informuje o problemie Zarząd Fundacji, który zawiadamia policję lub sąd rodzinny o zaistniałej sytuacji.
- W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w wieku 17 lat i więcej, obok wyżej opisanej procedury, osoba prowadząca zajęcia informuje o problemie Zarząd Fundacji, który składa zawiadomienie do prokuratury lub na policję.
- Poszczególne przypadki krzywdzenia dzieci przez rówieśników rozwiązywane są w oparciu o niniejsza Politykę.
§ 9
- Działania prewencyjne.
- Aby zapobiec kradzieżom i zniszczeniu rzeczy osoby uczestniczące w zajęciach mogą przed zajęciami pozostawić /zabezpieczyć cenne przedmioty np. portfele z pieniędzmi, okulary, telefony komórkowe, tablety itp. na przechowanie u osoby prowadzącej zajęcia.
- Przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia przez Fundację rodzice, opiekunowie prawni są zobowiązani do podpisania oświadczeń dotyczących informacji o tym, że pracownicy Fundacji nie ponoszą odpowiedzialności za skradzione cenne rzeczy w Fundacji, niepozostawione u osoby prowadzącej zajęcia.
- Kradzież mienia osoby uczestniczącej w zajęciach:
- Rozmowa osoby prowadzącej zajęcia z osobami uczestniczącymi w zajęciach o zaistniałej kradzieży.
- Poinformowanie rodzica poszkodowanego dziecka o zaistniałej kradzieży podczas zajęć.
- Przekazanie informacji o zgłoszeniu kradzieży na policji.
- Dziecko przynosi na zajęcia lub wyjścia nóż, inne niebezpieczne narzędzia:
- Osoba prowadząca zajęcia, najlepiej w obecności innej osoby dorosłej, zabezpiecza niebezpieczne przedmioty.
- Osoba prowadząca zajęcia informuje rodzica o zaistniałej sytuacji i prosi o odebranie niebezpiecznych narzędzi.
- W przypadku gdy osoba uczestnicząca w zajęciach nie chce dobrowolnie oddać niebezpiecznego narzędzia, osoba prowadząca zajęcia dzwoni na policję informując, iż dziecko stwarza zagrożenie. Następnie dzwoni do rodzica, by przyszedł na zajęcia i odebrał niebezpieczne narzędzia.
- Osoba prowadząca zajęcia sporządza notatkę służbową oraz dokonuje wpisu do dokumentacji dziecka.
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji personel Fundacji – dziecko
§ 10
- Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niedozwolone w pracy z dziećmi. Dotyczy to wszystkich pracowników Fundacji pracujących z dziećmi.
- Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do funkcjonowania Fundacji
i opisują obszary: opiekuńczo-higieniczny, wychowawczo-społeczny oraz emocjonalny.
§ 11
Czynności opiekuńczo-higieniczne
- Czynności te mają służyć opiece, zdrowiu i higienie osobistej, np. zmiana odzieży, pomoc przy myciu się dziecka, kontrola czystości rąk, głowy, przygotowanie dziecka do wyjścia poza miejsce spotkań, np. pomoc przy ubieraniu, wiązanie butów itp.
- Uwagi dotyczące zaniedbań higienicznych, np. brudne ręce, nieprzyjemny zapach, wszawica, powinny wiązać się z dyskrecją i nie narażaniem dziecka na ekspozycję na tle grupy.
- Niedozwolone są zachowania obcesowe, naruszające prywatność i intymność.
- Aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą osoby uczestniczącej w zajęciach, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona. W sytuacjach wątpliwych czynności opiekuńczo-higieniczne powinny odbywać się w obecności pracowników, przy których dziecko czuje się bezpiecznie.
- Bezpośredni kontakt fizyczny dopuszczalny jest w zakresie działań przedmedycznych (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
§ 12
Obszar wychowawczo-społeczny
- Dzieci i młodzież powinna być traktowana w sposób równy, sprawiedliwy, z poszanowaniem potrzeb każdej osoby uczestniczącej w zajęciach.
- Zadania powinny być przydzielane zgodnie z ustalonymi zasadami, w sposób odpowiedni do wieku dzieci.
- Dzieci traktowane są sprawiedliwie, bez faworyzowania żadnego z podopiecznych poprzez nagrody czy przywileje lub nieuzasadnione zwalnianie z wykonywania obowiązków.
- Kontakty telefoniczne, online oraz spotkania poza zajęciami pracownika
z osobami uczestniczącymi w zajęciach służyć powinny tylko celom interwencyjnym oraz opiekuńczo-wychowawczym w sytuacjach kryzysowych i trudnych. Kontakty te powinny być dokumentowane, omawiane podczas spotkań pracowników, odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu służbowego (telefon służbowy). - Niedopuszczalne są kontakty online w celu utrzymywania towarzyskich relacji z podopiecznymi.
- W sytuacjach, gdy osoba uczestnicząca w zajęciach łamie ustalone normy i granice, zachowuje się w sposób nieodpowiedni do sytuacji i miejsca, odwołujemy się do zasad pracy grupy. Używamy komunikacji interpersonalnej, komunikatów typu “ja”, informujących o tym, iż postawa dziecka jest niewłaściwa. W stosunku do dziecka łamiącego zasady, stosujemy konsekwencje, nie używamy kar, np., gdy osoba uczestnicząca w zajęciach zrobi nieporządek w miejscu prowadzenia zajęć, konsekwencją może być sprzątanie; w sytuacji zachowań niekoleżeńskich – odizolowanie od rówieśników. Pamiętamy, by konsekwencja była adekwatna do przewinienia.
- Interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy podopiecznymi: rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.
§ 13
Sfera emocjonalna
- Pracownicy dbają o potrzeby emocjonalne dzieci, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu o bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego, np. potrzeby dziecka w zakresie przytulania się do osoby dorosłej, siadanie na kolanach – wskazane jest, by odbywało się w towarzystwie innych osób – np. specjalistów, członków zarządu lub osób prowadzących zajęcia.
- Pracownicy dbają o samoocenę dziecka, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy wzbudzanie mało wartościowego obrazu siebie.
- Pracownicy reagują na potrzeby emocjonalne osoby uczestniczącej w zajęciach, sytuacje trudne, nieradzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, kierowanie do specjalisty itp.
§ 14
Niedopuszczalne zachowania pracownika wobec osób uczestniczących w zajęciach
- Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem osoby uczestniczącej w zajęciach zaliczamy:
- Zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary fizyczne, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp.
- Erotyzowanie relacji – flirt, dwuznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp., seksualizacja relacji – intencjonalne seksualnie zachowania (dotyk, czynności seksualne).
- Wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia, np. wyzwiska, krzyk, groźby.
- Wrogie lub wulgarne akcenty w zakresie komunikacji werbalnej, złośliwość, ironia, upokarzanie, ośmieszanie, publiczne wyszydzanie.
- Brak reakcji w sytuacjach trudnych, zagrażających dziecku oraz lekceważenie potrzeb psychicznych osób uczestniczących w zajęciach.
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§ 15
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO.
- Pracownik Fundacji ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem zgodnie z polityką bezpieczeństwa danych osobowych obowiązującą w Fundacji.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów prawa.
- Pracownik Fundacji jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie.
§ 16
- Pracownik Fundacji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi. Pracownik Fundacji nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego rodzicach/opiekunach.
- Pracownik Fundacji nie może udzielać informacji dotyczących sprawy dziecka lub jego rodziców/opiekunów mediom, nawet wówczas, gdy jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik Fundacji, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
§ 17
- Pracownik Fundacji może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 18
- Fundacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownikowi Fundacji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik Fundacji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, np. zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, bez wyraźnego oznakowania (opisu) identyfikującego konkretne dziecko, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Upublicznienie przez pracownika Fundacji wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka, która jest wyrażana w formie pisemnej przed rozpoczęciem uczestniczenia w zajęciach. - Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www w celach promocyjnych).
§ 19
Podstawowe wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, filmy)
- Przy utrwalaniu wizerunku dzieci należy przestrzegać następujących zasad:
- Wszystkie dzieci muszą być ubrane.
- Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby. W miarę możliwości należy wykorzystywać obrazy pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
- Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
§ 20
Podstawowe wytyczne dotyczące publikowania wizerunków dzieci
- Przy publikowaniu wizerunku dzieci należy przestrzegać następujących zasad:
- Używaj tylko imion dzieci; nie ujawniaj zbyt wielu szczegółów dotyczących dzieci np. ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań.
- Zapytaj dziecko o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.
- Zapytaj rodziców/opiekunów dziecka o zgodę na publikację konkretnych zdjęć i poinformuj wszystkich zainteresowanych o tym, gdzie i w jaki sposób zamierzasz wykorzystać wizerunek dziecka.
Rozdział VIII
Monitoring stosowania Polityki
§ 21
- Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem jest wyznaczona osoba z Zarządu. Osoba odpowiedzialna za monitorowanie Polityki Ochrony Dzieci i wdrażanie Standardów Ochrony Małoletnich jest przeszkolona z tego tematu i na bieżąco uzupełnia wiedzę.
- Osoba odpowiedzialna przeprowadza wśród pracowników Fundacji, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać jej naruszenia.
- Osoba odpowiedzialna za monitorowanie Polityki dokonuje opracowania wyników ankiety i sporządza raport z monitorowania, który następnie przekazuje Zarządowi.
- Jeśli zachodzi taka potrzeba, Zarząd, wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Fundacji nowe brzmienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§ 22
Pracownicy Fundacji, rodzice/opiekunowie mogą zgłaszać swoje sugestie dotyczące zapisów w dokumencie Polityki do Zarządu Fundacji lub osoby odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem.
Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników oraz umieszczeniu na stronie internetowej Fundacji.
Rodzice/opiekunowie osób uczestniczących w zajęciach zapoznani są z Polityką poprzez przekazane informacje na zebraniu dla rodziców, udostępnienie na stronie internetowej Fundacji.